Yoga Nidra – djupavslappning

Yoga nidra är en guidad djupavslappning som jag ibland gör på mina klasser. Den är ett otroligt bra sätt att slappna av på och många som har svårt att sova tycker den hjälper. Jag har haft en CD-skiva med yoga nidra i flera år men jag har nu bestämt att lägga upp ljudfilerna här, så du kan lyssna eller ladda ner. Det är två guidade yoga nidra och en kortare liggande avslappning. Varsågod! Läs gärna mer om yoga nidra och om sankalpa längre ner på sidan innan du börjar.

Ladda ner (mp3) eller lyssna:

Om Yoga Nidra
yoganidraYoga Nidra, yogisk sömn, är en metod för aktiv avslappning, där kroppen ska sova men sinnet ska vara vaket. För att hålla sinnet vaket leder du medvetet uppmärksamheten till olika delar av kroppen, räknar, visualiserar eller förnimmer olika kroppsliga förnimmelser. Yoga Nidra ger vila och energi och är bra för att motverka stress och sömnlöshet.

Sankalpa
Under den djupa avslappningen är du mottaglig att jobba med något du vill ändra i ditt liv. Det gör du med hjälp av sankalpa, ett beslut eller intention, en positiv mening eller affirmation som du upprepar i början och slutet av Yoga Nidran, samtidigt som du är övertygad om att det kommer bli sant i ditt liv. Sankalpan ska vara formulerad som ett kort, tydligt och positivt beslut och något du håller för dig själv. Det ska vara något du vill med ditt liv på lång sikt, till exempel ”Jag är kärleksfull mot mig själv och andra”,”Jag har framgång i allt jag gör” eller ”Jag är lugn och harmonisk”. Välj din sankalpa med noggrannhet, den ger bäst resultat om den är ett uttryck för din innersta längtan. Behåll den till den har uppfyllts och kom ihåg att ha tillit och tålamod.