Yoga Nidra – djupavslappning

Yoga nidra är en guidad djupavslappning som jag ofta gör på mina klasser. Här är några jag har spelat in så du kan lyssna eller ladda ner. Varsågod! Läs gärna mer om yoga nidra och om sankalpa längre ner på sidan innan du börjar.

Yoga nidra – visualisering (15 min):

Ladda ner M4A-fil här

Yoga nidra – berget (15 min)

Ladda ner M4A-fil här

Yoga nidra – svävande kropp (17 min)

Ladda ner M4A-fil här

Yoga nidra – kroppsliga förnimmelser (17 min)

Ladda ner M4A-fil här

 

Från en CD jag hade förut, två yoga nidra och en liggande avslappning:

Yoga nidra – räkna 27 (18 min, mp3)

Yoga nidra – gyllene ägget (23 min, mp3)

Liggande avslappning (9 min, mp3)

 

Om Yoga Nidra
yoganidraYoga Nidra, yogisk sömn, är en metod för aktiv avslappning, där kroppen ska sova men sinnet ska vara vaket. För att hålla sinnet vaket leder du medvetet uppmärksamheten till olika delar av kroppen, räknar, visualiserar eller förnimmer olika kroppsliga förnimmelser. Yoga Nidra ger vila och energi och är bra för att motverka stress och sömnlöshet.

Under yoga nidran ligger du i savasana, bekvämt utsträckt på golvet med fötterna isär och armarna en bit utanför kroppen och handflatorna vända uppåt. Ligg på en matta eller filt, det ska inte vara för mjukt. Om du har problem med ländryggen kan du lägga en kudde under knäna. Lägg en vikt filt under huvudet om du vill ha något där men använd inte en hög kudde. Din nacke ska vara rak och i linje med din ryggrad. Lägg gärna en filt över dig och ligg sedan helt stilla under hela yoga nidran. Undvik att göra yoga nidra precis efter du har ätit.

Tanken är att du ska vara vaken men om du ofta somnar när du gör yoga nidra kan du vinkla upp en underarm lodrätt och låta överarm och armbåge vila på golvet. Om du somnar, ramlar armen ner och du vaknar.

Det enda du behöver göra är att ligga ner och följa instruktionerna.

Sankalpa
Under den djupa avslappningen är du mottaglig att jobba med något du vill ändra i ditt liv. Det gör du med hjälp av sankalpa, ett beslut eller intention, en positiv mening eller affirmation som du upprepar i början och slutet av Yoga Nidran, samtidigt som du är övertygad om att det kommer bli sant i ditt liv. Sankalpan ska vara formulerad som ett kort, tydligt och positivt beslut och något du håller för dig själv. Det ska vara något du vill med ditt liv på lång sikt, till exempel ”Jag är kärleksfull mot mig själv och andra”,”Jag har framgång i allt jag gör” eller ”Jag är lugn och harmonisk”. Välj din sankalpa med noggrannhet, den ger bäst resultat om den är ett uttryck för din innersta längtan. Behåll den till den har uppfyllts och kom ihåg att ha tillit och tålamod.