Solhälsningen

solhalsningSolhälsningen – Surya namaskar, är en serie av positioner, som du gör i ett flöde. Med solhälsningen värmer du upp hela kroppen, mjukar upp alla muskler och leder, energin börjar flöda och kroppen blir balanserad. Varje position ska synkroniseras med en in- eller utandning så det är också ett bra sätt att komma igång med och bli medveten om andningen.

Solhälsningen brukar inleda yogapasset men man kan göra enbart solhälsningen också. Gör tre stycken, som en bra början på dagen till exempel.

Det finns många varianter av solhälsningen. Här kan du se och lära några olika varianter jag gör på mina klasser.

Det här är den man gör inom Satyananda-traditionen och den är inte så komplicerad. Här finns även en pdf med alla positioner: >Solhälsningen (pdf)

 

Det här är en lite mer flödande variant med vågen och vingar, som jag ofta gör på mina klasser.

 

Stolhälsningen är ett kort stående flöde. Jag tycker den är bra att göra om man inte har så mycket plats, om man är på resande fot och inte har matta, eller som en kort energigivande paus mitt i arbetsdagen.

 

Det här är en annan variant av flödande solhälsning. Det var den första jag gjorde, sen har jag byggt på den mer och mer, till den med vågen och vingar.

Annonser