Paryoga

Ta hjälp av en vän/partner/barn och gör några yogapositioner tillsammans. Det är både kul och en bra hjälp att hitta in i positionerna. Tänk på att vara lyhörd och ta det försiktigt så det inte blir för kraftfullt. Här är några paryogapositioner jag gör ibland. De här är fotade på Åsa folkhögskola sommaren 2017. Tack Frida för hjälp att visa positionerna!

Sitt rygg mot rygg och blunda. Var medveten om din kropp och andning och samtidigt kontakten med din partners kropp. Hur blir er andning tillsammans?

Sträck ut armarna och håll handflatorna mot varandra. Fäll först åt ena hållet och håll kvar och sedan åt andra. Du kan sitta med benen som det känns bekvämt.

Håll kvar handflatorna mot varandra och sitt med rak rygg. Den ena trycker händerna framåt. Den andra, som öppnar upp med armarna bakåt trycker lätt mot händerna för lite motstånd.

Den ena sitter med fotsulorna ihop i fjärilen, eller med båda benen sträckta framåt, och den andra lutar bakåt.

Om man vill kan den som lutar bakåt sträcka upp armarna och den som lutar framåt tar tag i handlederna och drar lätt.

Sitt mitt emot varandra med benen brett isär och håll i varandras händer. Den ena sätter hälarna mot den andras insida av smalben, ner mot foten, och lutar bak. Håll händerna högt. Den som lutar fram försöker fälla från höften.

Kom upp och sitt med rak rygg. Håll i varandras högerhänder och vrid vänster arm bak. Byt sen sida.

Sitt med fötterna i golvet och med böjda ben mitt emot varandra. Håll i varandras händer. Sätt den ena fotsulan mot varandra och lyft upp och ta sedan den andra. Försök och sträck på ryggen.

Gör sen samma sak men ha benen utanför armarna. Här kan man låta benen få falla ut lite om den känns ok.

Sitt med korslagda ben mitt emot varandra så knäna nuddar varann. Sträck din högra hand till din parters höft och ta tag i partnerns hand som är bakom ryggen. Drag lite lätt för att hjälpa till att vrida bakåt. Titta bak över axeln. Byt sen sida.

Lycka till och ha så kul!

 

 

Annonser