Yinyoga hemma

Yinyoga passar väldigt bra att göra hemma. Du kan egentligen inte göra fel. Gå in i positionen, bulla upp med filtar och kuddar för att göra det bekvämt. Och slappna av. Sen är det bara att acceptera det som händer. Yinyoga är som en meditation, ett sätt att vara med dig själv och lära känna din kropp och dina tankar. Det finns inget rätt eller fel – det är din upplevelse som räknas.

I pdf:en du kan ladda ner här finns de yinpositioner jag brukar göra på mina klasser och beskrivningar på hur du gör dem. Gör så många positioner du har tid eller lust med. I slutet finns några förslag på sekvenser. Du är varmt välkommen att höra av dig om du har frågor eller om du vill komma på en klass för att få inspiration eller lära mer.

Ladda ner pdf:

Några tips
– Hitta en tid som passar dig, då du kan vara i lugn och ro utan att bli störd. Det är bättre att göra några positioner än ingenting alls.
– Kom ihåg att slappna av helt. Sträva inte. Efter ett tag i positionen prova att slappna av lite till.
– Observera kroppen och de känslor som kommer upp, betrakta tankar och känslor som ett vittne, utan att känslomässigt involvera dig i dem.
– Om tankarna vandrar iväg, ta varsamt och vänligt tillbaka din uppmärksamhet till dig själv, din kropp och din andning igen.
– Vila lite mellan varje position, sittande eller liggande. Känn efter hur det känns i kroppen.
– Ligg alltid minst fem minuter i Savasana när du är klar.
– För att ta tid är det bra att ha nån slags tidtagarur. Du kan till exempel använda appen Insight timer.

*        *        *

”We don’t use our body to get into a pose,
we use the pose to get into our body.”
– Bernie Clarke