Inför yogaklassen

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på inför yogaklassen:

  • Yoga praktiseras helst på tom mage. Ät ingen större måltid 2-3 timmar före yogaklassen. Om du är jättehungrig, ät en frukt.
  • Se till att du har druckit tillräckligt under dagen. Drick inte för mycket vatten precis innan klassen och undvik att dricka under tiden. Vatten stör energiflödet i kroppen. Vänta en stund med mat och dryck efter yogaklassen.
  • Ha på dig sköna kläder som du lätt kan röra dig i. Du behöver inga skor. Ha gärna med en varmare tröja och strumpor att ta på dig under den avslutande avslappningen. På yinyogan kan det vara skönt med strumpor och kanske en långärmad tröja under hela klassen.
  • Tag av dig smycken och klocka.
  • Undvik stark parfym och doftande hårspray.
  • Säg till om du har några skador, har värk eller är gravid så jag kan ge dig alternativa positioner om det behövs.
  • Låt yogaklassen bli en lugn stund för dej och för omgivningen. Kom helst en stund innan. Se till att mobilen är avstängd. Prata så tyst och lite som möjligt.
  • Ha ett öppet sinne, tag till det det som känns bra för dig och respektera din kropp och dina yogakamrater.
  • Försök att behålla känslan efter klassen. Ta det lugnt, stanna i nuet och njut av lugnet och avslappningen.

Till sist, kom ihåg:
Vi är alla olika och har olika intention med vår yoga. Det är ingen idé att jämföra sig med andra eller ha idéer om vad som är bra eller dåligt. Yoga tar tid. Ha tålamod, lyssna på din kropp och acceptera var du är just idag.