Guidade andningsövningar och en kort meditation

For breath is life, and if you breathe well you will live long on earth.
– Sanskrit Proverb

Yoga är inte bara kroppställningar, en stor del är andning, medvetenhet och avslappning. Saker som man även arbetar mycket med i stesshantering. Att fokusera på andningen och kroppen gör att du är här och nu vilket är bra mot stress, spänningar och obalans i kroppen. Med hjälp av andningsövningar, eller Pranayama som det heter på sanskrit, syresätter du hela kroppen vilket gör att du får ny energi.

Jag tycker det är så viktigt med andning och att ta en paus för att lyssna på sig själv och fokusera på sin andning att jag spelat in några av de andningsövningarna jag gör i mina klasser eller på de ”andningspauser” jag har. Varsågod och använd!

Ladda ner (mp3) eller lyssna:

Yogisk andning
Yogisk andning är en andningsteknik där du tränar korrekt andning och utnyttjar hela din lungkapacitet. Liksom all långsam och djup andning är den också avslappnande och lugnande. Träna gärna lite varje dag, innan du somnar, på tunnelbanan eller ta en kort paus framför datorn. Regelbunden träning kan även göra din normala andning långsammare och djupare. Inom yogan finns magandning, bröstandning och nyckelbensandning och yogisk andning är en kombination mellan dessa tre.

Nadi shodana – växelandning
I Nadi shodana andas du omväxlande genom höger och vänster näsborre och den anses vara en av de mest effektiva andningsövningarna. Den är lugnande och balanserande, syresätter hela kroppen, aktiverar matsmältningen och reducerar stress.

Jag gör här en enkel version som passar för alla. När man tränat upp sin andning kan man göra mer avancerade versioner, men det är bättre att lära med en lärare. Använd inte andhållning om du har högt blodtryck. Du kan se bilder på Nasagra mudra, som jag håller höger hand i, längst ner på sidan.

So ham-meditation
So Ham är andetagets eget mantra och när du andas in tänker du tyst So. När du andas ut tänker du Ham. Och det är ungefär så andetaget låter. Om du lyssnar ordentligt.

So ham är sanskrit och betyder ”Jag är”. Att fokusera på ett mantra under meditationer gör att du kan fokusera på din andning och dig själv och låta tankarna stanna i bakgrunden. Och ljuden i sig är lugnande och helande.

Tänk på:
– Andas alltid genom näsan.
– Sitt bekvämt med rak rygg och försök sitta helt stilla under hela andnings-eller meditationspausen.
– Knäpp upp åtsittande byxor i midjan.
– Överansträng dig inte, ta det långsamt – andning kräver träning.